Hoe werkt Goed van Start?
Het traject bestaat uit een 5-stappenplan.
Dat ziet er als volgt uit:

stap-1

Opleiden: Het Bakery Insitute is de bron. Hier komen de ambitieuze leerlingen/ ondernemers binnen voor vaktechnische cursussen. Zo wordt de basis gelegd om een kwalitatief onderscheidende bakker te worden.

Bakery-institute
stap-2

Ondernemingsplan: Bouwer & Officier heeft als accountantskantoor en adviesbureau in de persoon van Koos Klein een expert in huis voor wat betreft het opstellen van een meerjaren exploitatiebegroting en Verder zorgt hij voor ondersteuning bij het schrijven van een succesvol ondernemersplan. Hier wordt de essentiële basis gelegd voor een goed onderbouwd vervolg. Een gefundeerd, professioneel ondernemersplan is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar het overtuigt ook bij het verkrijgen van een eventuele financiering. Prettig om te weten voor starters: de eerste tien van de twintig uur startersadvies zijn gratis.

bouwer-officier
stap-3

Apparatuur: Spronk Bakkerijmachines onderscheidt zich als echt familiebedrijf in kwalitatief goede machines en persoonlijke service. Naast nieuwe machines is er ook een groot assortiment gereviseerde machines beschikbaar van A-kwaliteit, welke met garantie als nieuw worden geleverd. Ook voor ondernemers met beperkt financieel budget zijn er volop mogelijkheden.

spronk
stap-4

Personeel: Uitzendbureau Het Ambacht is de specialist op het gebied van werving van vakbekwaam personeel binnen de bakkerij. Er zijn diverse diensten, waaronder payrolling, waarmee de ondernemer kan worden ontzorgd.

uitzendbureau-het-ambacht
stap-5

Ingrediënten: Bakeplus staat als totaalleverancier van grondstoffen bekend om haar trouwe, tijdige leveringen met onderscheidende service. Medewerkers van Bakeplus kunnen bakkers, banketbakkers en ijsbereiders over product en receptuur ondersteunen. Kwaliteit en goed advies staat bij hen hoog in het vaandel.

bakeplus
slide-3
slide-2

De startende ondernemer die wil worden bijgestaan door Goed van Start, is vrij om te kiezen met welke van de vier partijen er zaken wordt gedaan. Er zijn geen kosten verbonden aan dit traject: wij helpen graag de branche te versterken. Alle betrokkenen bij Goed van start kijken op dezelfde manier naar de kandidaat-ondernemers. Die moet hen vertrouwen en zich gesteund voelen bij zijn keuzes. Zijn succes staat ook voor hen centraal.”

Valkuilen
Wat zijn de grootste valkuilen voor een startende bakker? “Belangrijk aandachtspunt voor starters is overzicht behouden om je gewenste doel niet uit het oog te verliezen. Verder is kwaliteit de basis voor onderscheidend vermogen: dat maakt of breekt de kans op een langdurig succesvolle onderneming. Door concessies te doen op het gebied van kwaliteit loop je het risico je in het marktsegment van de discounter te begeven. Dat komt niet ten goede van het ambacht dat juist voorop moet staan.”

Is er al veel belangstelling voor het project? “Het begint te komen. Maar zijn ook nog maar net in de openbaarheid getreden. Tijdens de Horecava in januari zijn de eerste starters begroet in de stand van het Bakery Institute en Spronk Bakkerijmachines”, vertelt Van Pelt. “Daar werd de wisselwerking direct duidelijk doordat diverse starters snel verder geholpen konden worden. Die gesprekken gingen verder dan alleen maar een prijsindicatie geven van een machine. Inmiddels wordt met een aantal starter gewerkt aan het opstellen van een ondernemersplan, terwijl er ook al voorbeelden zijn waarbij de behoefte aan personeel wordt ingevuld.”

“Op 13 mei is Goed van Start officieel gestart. Alle geslaagde kandidaten van de cursus Boulangerie van het Bakery Institute kregen toen namens Goed van Start een persoonlijke felicitatie middels een bos bloemen. We hopen in de toekomst nog veel cursisten te mogen feliciteren en te begeleiden met de ontwikkeling van hun plannen.”

Borging
Wat is het einddoel van Goed van Start? “De ambachtelijke bakkerij van de toekomst waarborgen en sterker maken”, besluit Van Pelt. “We opereren allemaal in een heel mooie, bijzondere, ambachtelijke branche: dat mag nimmer verloren gaan! Zoals gezegd, moet de bakker van de toekomst zich altijd creatief blijven onderscheiden ten opzichte van de discounter. Dat is dé manier van succesvol overleven!”